Houd je van...
fotografie? en poëzie? goed eten? knutselen? geïnspireerd worden? goede dingen delen? blijf dan maar even plakken :)

15 maart 2015

Into gami

I'm into it.

Into what?

Into paper.

Into what?!

Into paper. Origami. Kiri-e. 

Jawel, lezer-san. De schone wereld van Japanse papierkunst heeft haar sierlijke poorten voor mij geopend.

Origami
Wie is er niet groot mee geworden? Na gut, dat is misschien slightly overdreven, maar de origami-hausse die Nederland in de jaren '80 aandeed, kan weinigen ontgaan zijn. 

Wie kan zeggen nog nooit een kraanvogel gevouwen gezien te hebben?


Anyway, ik heb de vouwkunst ontdekt. And I like it! Dat hebben die Japanners goed bekeken: beetje vouwen, beetje zen doen. Ja hoor, ik voel 'em wel!

Mijn skills zijn en ce moment nog in ontwikkeling, maar mijn assortiment vliegende vrienden groeit gestaag :D




Kiri-e
silouhettenpapier
Kiri-e, niet te verwarren met Kirigami, is de kunst van het knippen. Now this is something good!


Ik gebruik hiervoor zogenaamd silhouettenpapier. De achterkant is wit en voorzien van een dunne gomlaag (en daardoor licht klevend wanneer vochtig). De voorkant is zwart en mat. Dit is de kant die uiteindelijk de afbeelding gaat vormen. 

Nu dan, de "kunst" schuilt hem er in stukken zo uit het papier te knippen, dat er een afbeelding ontstaat. En dat is een uitdaging! Je moet er voor zorgen dat de zwarte vlakken altijd met elkaar verbonden blijven, anders valt de afbeelding uit elkaar. Sommige knipjes moeten piepklein zijn, dus bij tijden is het een pietpeuterig werkje.



Met carbon trek je een tekening makkelijk over

Uit de losse hand knippen is voor mij mission:impossible. Daarom maak ik de afbeelding die ik uitgeknipt wil hebben eerst op de achterkant van het silhouettenpapier. 


Je kunt je afbeelding er in principe direct op tekenen. Maar beter nog is je tekening eerst op een apart vel te maken en hem daarna met carbonpapier over te trekken. 

Zo voorkom je dat de achterkant van je knippapier door gummen en vegen vol vlekken komt te zitten (story of my life). Daardoor wordt het namelijk moeilijker de eigenlijke afbeelding goed te zien en dus goed te knippen. Keep it clean!
















Een ander voordeel van werken met een "mal", is dat je een afbeelding meerdere keren kunt gebruiken. Als knipsel, maar ook als gewone tekening, bijvoorbeeld op een tas.


Een vogel voor geluk en een karper voor kracht.

Om een zwarte "knipsellijn" te maken, moet je je tekenlijn dubbel tekenen. 

Houdt er rekening mee dat de afbeelding op de achterzijde in spiegelbeeld als knipsel tevoorschijn komt. 

Het is handig om duidelijk op je tekening aan te geven wat zwart blijft en wat weggeknipt moet worden. Zeker bij gedetailleerde tekeningen (en wanneer je er al een tijdje op zit te staren...) is het soms moeilijk te zien wat geknipt moet worden en wat niet. En dan wil het nog wel eens misgaan. Helaas geen ctrl-z met een schaar ;)



Vosje tussen de bloemen.


Ik wil graag credits geven aan Helmut, de vader van mijn lieve vriendin Lisa. Helmut heeft mij geïntroduceerd in de wondere wereld van de knipselkunst. Als kado kreeg ik van hem een aantal heel mooie en persoonlijke knipsels, waaronder deze van onze fijne poezels en ons magnifieke huis:



Vervolgens stuurde hij me - met de post vanuit Duitsland - een beginnerspakket voor paper cutting. Super inspirerend en super lief! Dank je wel Helmut! 


Mijn eerste knipsel, voor Helmut!

Geen opmerkingen: