Houd je van...
fotografie? en poëzie? goed eten? knutselen? geïnspireerd worden? goede dingen delen? blijf dan maar even plakken :)

20 november 2012

Toxic Fashion...

Pas blogde ik over het Fair Fashion Event. Naast fair, is clean eigenlijk ook wel een chille eigenschap van kleding...

Greenpeace publiceerde recent een rapport, waarin verslag wordt gedaan van een onderzoek naar giftige stoffen in kleding. Scary! In Giftige sporen van Fast Fashion lees je dat de kleding van grote modemerken een cocktail van gifstoffen bevat, die potentieel schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen...

Maar onze kleding is ook voor andere levensvormen gevaarlijk. Het afvalwater dat de kledingindustrie produceert, is namelijk sterk vervuild. Greenpeace schreef over deze gevolgen van onze kledingkeuze ook een heftig rapport.

Greenpeace roept de modeindustrie op haar verantwoordelijkheid te nemen en over te stappen op een schone, gezonde en duurzame manier van produceren. Zara heeft al toegezegd stappen te gaan nemen. Nu de rest nog.

Ik ben erg benieuwd wat IK kan doen. Tweedehands shoppen vermindert de hoeveelheid nieuwe productie-waiste, dus dat is een goed begin (en beslist geen straf met het vintage aanbod nowadays!). Maar er zijn dingen die ik niet tweedehands wil kopen, zoals ondergoed. Voor welke producent moet ik dan kiezen?

Mmmhm. Ik voel een zoektocht aankomen. U hoort van mij! Tips zijn uiteraard welkom!


Het volledige Engelstalige rapport over het onderzoek vind je hier.

Geen opmerkingen: